معماری داخلی و پلان ساختمان , آخرین اخبار معماری و معرفی معماران

طراحی و اجرای دکوراسیون داخلی و نما ، محوطه سازی ، دفاتر اداری و تجاری ، کناف و نور مخفی ، کاغذ دیواری و

معماری داخلی و پلان ساختمان , آخرین اخبار معماری و معرفی معماران

طراحی و اجرای دکوراسیون داخلی و نما ، محوطه سازی ، دفاتر اداری و تجاری ، کناف و نور مخفی ، کاغذ دیواری و

اصول فنگ شویی در معماری

 فنگ شویی (Feng shui) به معنای لغوی “باد آب”، بخشی از فلسفه طبیعت در چین باستان است. در بسیاری از موارد فنگ شویی به عنوان نوعی غیبگویی از روی مشاهده نشانه های طبیعی و زمینی و همچنین ویژگیهای جغرافیایی معنا شده است، اما درواقع فنگ شویی به معنای درک ارتباط میان طبیعت و وجود انسان است به طوریکه به ما کمک میکند با محیط اطراف خود یکی شده و با آن هماهنگ باشیم.

در دوران باستان و همچنین در حال حاضر، فنگ شویی به عنوان کان-یو (Kan-Yu) به معنای “قانون آسمان و زمین” شناخته شده است. در کلاسهای فنگ شویی جدید، برای دستیابی به هماهنگی با محیط زندگی، روشهای قدیمی ساخت، قرار دادن و چیدمان فضا آموزش داده میشود.

 

فنگ شویی نوعی نظم است که با بسیاری از روشها و فنون طراحی و معماری امروز سازگار است. فضا، آب و هوا، ستاره شناسی و نیروی جاذبه زمین از جمله اجزاء اولیه سازنده فنگ شویی هستند. بسیاری از افراد اعتقاد دارند که عوامل علمی غیر قابل توضیح در این مکتب نقش دارند و فنگ شویی را نوعی هنر متافیزیکی میدانند. کسانی که قوانین فنگ شویی را در زندگی خود رعایت کرده اند نیز، بر تاثیر آن بر سلامت، ثروت و روابط شخصی خود تاکید کرده اند.

 

فنگ شویی به طور محسوسی وابسته به این طرز تفکر است که زندگی همراه با طبیعت و نه در مقابل آن، نوع زندگی مناسب برای انسان و محیط اطراف اوست. یکی دیگر از نکات مهم در فلسفه فنگ شویی این است که زندگی ما به شدت تحت تاثیر محیط فیزیکی و احساسی اطرافمان قرار دارد.

 

واضح است که اگر ما خود را در میان نشانه ها و سمبلهای مرگ، تحقیر و بی تفاوتی نسبت به زندگی و طبیعت، اصوات ناهنجار و شکلهای دیگر زشتی محصور کنیم، در این روند بیش از هرچیز زندگی خود را مختل خواهیم کرد. در مقابل اگر محیط زندگی خود را با زیبایی، ملایمت، مهربانی، همدلی، موسیقی و دیگر جلوه های شیرینی زندگی پر کنیم، از زندگی و محیط زیست خود تجلیل کرده ایم.


  

چنین به نظر میرسد که استادان فنگ شویی میتوانند انرژیهای متافیزیکی را ردیابی کرده و به جریان یافتن آن به نحو مطلوب کمک کنند. به عبارتی فنگ شویی نوعی طب سوزنی وابسته به معماری است. امروزه استادان چیدمان و معماری با اصول فنگ شویی به مشورت خوانده میشوند تا هنگام ساخت یا تزئین یک بنا، محل قرار گیری اتاقها، جهت دربها، محل نصب آینه، جهت قرار گیری تخت خواب و اینکه کدام اتاق نیازمند حضور یک گیاه سبز و کدام فضا به گل سرخ احتیاج دارد را تعیین کنند.

 

از آنجایی که نمونه های بی شماری از تاثیر مثبت چیدمان و استفاده از روشهای فنگ شویی وجود دارد و از طرفی، این دستورات بسیار ساده و منطقی به نظر میرسند، قصد داریم نکاتی از چیدمان هر فضا را در اینجا مطرح کنیم. در این مطلب به شرح چند نکته مهم درباره فنگ شویی در محیط کار میپردازیم.

 

کاربرد فنگ شویی در محل کار

 

میز و فضای کار خود را مرتب کنید

بنابر قوانین فنگ شویی، میزان کارایی، افزایش درآمد و رونق تجاری میتواند با پاک کردن فضا و میز کار از لوازم اضافه و مرتب کردن آن افزایش یابد. انرژی مثبت و پر حاصل “چی” chi نمیتواند با وجود خرده ریزهای اضافه بر روی میز و درون ذهن شما، در اطراف جاری شود.

 

همه وسایل روی میز را بردارید و تمام نقاط شلوغ اطراف آنرا هم از خرده ریز پاک کنید. سپس تنها وسایلی را روی میز بگذارید که مورد استفاده روانه شما هستند. کاغذهای روی میز باید به اسناد و مطالب مربوط به یک پروژه محدود شوند و باقی کاغذها و وسایل باید به جای دیگری مانند یک فایل، کشوی میز یا قفسه های مخصوص منتقل شوند. آنچه را که واقعا اضافه است یا دور بریزید یا به کسی که نیاز دارد بدهید.

 

حالا که میز کارتان خلوت و مرتب شده است، اشیائی زیبا و مثبت را به آن اضافه کنید.برای مثال، برای افزایش درآمد، یک شیء قرمز یا ارغوانی را در گوشه جنوب شرقی میزتان قرار دهید. سمت شرقی میز شما، مربوط به سلامت، خانواده و ترقی است. در این بخش از شیء چوبی یا سبز استفاده کنید. یک گیاه یا یک عکس خانوادگی در قابی چوبی بسیار مناسب هستند.

 

محل قرارگیری میز در اتاق

 

در شیوه فنگ شویی، خوشبختی، موفقیت و رونق در زندگی حرفه ای به شدت با محل قرارگیری میز کار در ارتباط است. بهترین حالت قرارگیری میز کار این است که میز در جایی قرار بگیرد که شما پشت به دیوار نشسته و فضای بیشتری از اتاق در محدوده دیدتان قرار داشته باشد.

 

اگر بتوانید در و پنجره را هم ببینید بسیار بهتر است اما هرگز نباید در خط مستقیمی با درب قرار بگیرید. اگر میز و درب نسبت به یکدیگر به طور مورب قرار گرفته باشند بسیار عالیست. درب ورودی و پنجره نباید درست در پشت سر شما قرار بگیرند.

 

گل و گیاه

 

گل و گیاه طبیعی عناصر مثبت بسیاری را وارد فضای کار میکند. گیاهان علاوه بر زیبایی، کیفیت هوا را تیز بهبود بخشیده، ما را با طبیعت خارج پیوند داده و رنگ سبزشان رشد و ترقی شخصی و حرفه ای را تقویت میکند. از گیاهانی مانند کاکتوس و هر گیاهی که برگها و شاخه هایی نوک تیز دارد احتراز کنید زیرا انرژی منفی را گسترش میدهند. گیاهان برای موثر بودن باید سلامت و شکوفا باشند. اگر گیاهتان پژمرده یا خشک شده است، آنرا بردارید و گیاهی تازه به جایش بگذارید. فراموش نکنید که حتی داشتن گلهای مصنوعی –غیر پلاستیکی- بهتر از هیچ است. فقط کافی است آنها را تمیز نگهدارید.

 

آب

 

آب قدرتمندترین نشانه پول در فنگ شویی است. انرژی مثبت “چی” در آن میدرخشد و تاثیر فراوانی بر سلامت و رونق کار دارد. اما این آب باید تمیز و تازه باشد. چشمه های مصنوعی برای فضاهای داخلی بسیار مناسبند اما باید مراقب باشید که جریان آب در آنها مسدود نشود، خیلی سریع نباشد و آب آن راکد نماند. مدتی است که چشمه های بسیار کوچک تزئینی برای روی میز طراحی و ساخته میشوند که استفاده از آنها بسیار ساده است.

 

یک انتخاب خوب دیگر تنگ ماهی یا آکواریوم است. ماهی قرمز در فرهنگ چین نشانه ثروت است. اما ممکن است که این دو روش به هیچ وجه در محل کار شما قابل اجرا نباشند، در این صورت میتوانید از هرگونه شیئی که تداعی کننده آب باشد استفاده کنید. از مجسمه های کوچک گرفته تا گویهای بلورین پر از آب و مانند اینها.

 

فراموش نکنید که نظم، خلوت بودن، روشنایی کافی و عدم وجود اشیاء بدنما و غم انگیز، انرژی مثبت را در هر فضایی به جریان انداخته و به طرز اعجاب آوری زندگی شما را دگرگون خواهد کرد.

نظرات 2 + ارسال نظر
s دوشنبه 9 دی‌ماه سال 1392 ساعت 04:58 ب.ظ http://1706.blogfa.com

:-(

گروه معماری بُعد دوشنبه 16 دی‌ماه سال 1392 ساعت 02:57 ق.ظ http://boed.ir

با سلام و عرض ادب خدمت مدیریت محترم وبلاگ
نامه ای رسمی از طرف گروه معماری بُعد برای شما آماده شده
نامه در دو صفحه میباشد که میتوانید به صورت عکس از لینک های زیر دریافت نمایید
صفحه اول
http://upload.arcdownload.ir/uploads/13889629751.jpg
صفحه دوم
http://upload.arcdownload.ir/uploads/13889629762.jpg
برای دریافت نامه به صورت فایل زیپ نیز میتوانید از لینک زیر افدام نمایید
http://upload.arcdownload.ir/uploads/13889629763.zip
با تشکر از شما

www.boed.ir

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد